(או סתם גדולים, אבל בשביל השיווק של הפוסט עדיף לכתוב הכי גדולים…)
ההיסטוריה מלאה ברעיונות שנראו מבריקים בחדר הישיבות, מסביב למצגת, בסיעור המוחות ובישיבות הקריאייטיב אבל התגלו כטעויות אדירות. הנה כמה דוגמאות לקמפיינים שיווקיים שלא רק נכשלו אלא גם גרמו לתוצאות בלתי רצויות – בהפסדים כספיים בעיקר, אבל גם בצורות אחרות.
בוורנר מגלים שחפצים חשודים הם לא קמפיין שיווקי מוצלח
בשנת 2007 חברת טיים-וורנר הוציאה סרט אנימציה וליוותה אותו בקמפיין גרילה: הצבת שלטים אלקטרוניים עם נורות מרצדות בכל מיני מקומות ברחבי הערים. תושבי בוסטון חשבו שמדובר בפצצות (מה עוד יכול להיות חפץ עם נורות מהבהבות וקול תקתוק שנמצא מתחת לגשר?) הזעיקו את המשטרה והקמפיין עלה לוורנר כמה מיליונים, הרבה התנצלויות ופגיעה בתדמית.
.
.
מילה למומחה המופיע בסרטון: בדיעבד, כולנו מומחים ויודעים להגיד שזה לא היה רעיון טוב. כמה מאיתנו מצליחים לשים לב לזה לפני שזה קורה? תוכלו לראות גם תגובה שונה לתגובת המשטרה לקמפיין פה. קצת פרופורציה מעולם לא הזיקה לאף אחד.
גאפ משנים את הלוגו וזה מחזיק מעמד יומיים
.
בשנת 2010 בחברת הבגדים גאפ החליטו שצריך לשנות את הלוגו המפורסם שלהם. ציבור המעריצים של החברה (כי לחברה הזו אין לקוחות אלא רק חסידים ומעריצים, כמו לאפל) נעלב והחרים את החברה. הם התלוננו על כך שהלוגו החדש חוטא לכל הרעיון של פשטות ובסיסיות שעליו מבוסס המותג האהוב עליהם. החברה התקפלה לאחר יומיים שלמים של עמידה עיקשת על עקרונות השיווק הנכון. מאחורי הקמפיין הכושל כנראה שהסתתר קמפיין מוצלח של מי שהצליח לשכנע את המוחות הגדולים בגאפ שכדאי להם לשנות את הלוגו שלהם ולשם לו על זה הרבה כסף. מאחורי כל קמפיין שיווקי כושל עומד יועץ שיווקי פיקח.
.
.
מקדונלד'ס והמדליות הרבות מדי של אולימפיאדת לוס-אנג'לס 84
.
.
סרטון הפרסומת הדי מזעזע הזה איננו הכישלון השיווקי. חברת המזון המהיר הבטיחה פרסים שונים ללקוחות על כל מדליה שבה תזכה הנבחרת האולימפית האמריקאית. הבעיה היא שברית המועצות לא התייעצה עם מומחי השיווק והחליטה להחרים את המשחקים (ויחד איתה עוד הרבה מדינות) אחרי שהמבצע השיווקי כבר הוכרז ויצא לדרך. בגלל חוסר תחרות, הנבחרת האולימפית של ארצות הברית זכתה בהרבה יותר מדליות ממה שתכננו מומחי השיווק של מקדונלד'ס. כתוצאה מכך החברה נאלצה לחלק הרבה יותר פרסים מהמתוכנן והדבר עלה לה מיליונים. בעקבות ההפסדים הלא צפויים מומחי השיווק לא קיבלו מדליות אבל זה לא הפריע להם להמשיך ולהיות מומחים לשיווק.
המכונית שעלתה לפורד מאות מיליונים
.
אי שם בשנת 1957 (כבר אז היה שיווק בעולם!) חברת פורד השקיעה הרבה בשיווק דגם חדש של מכונית שהיה אמור להיות הדבר הגדול הבא. אלא שהדגם הצטיין בינוניות יותר מבכל דבר אחר. החברה הפסידה מאות מיליונים של דולרים ששווים בערכים של היום כמה מיליארדים. הכישלון הוליד לפחות אמירה אחת מוצלחת: "אנחנו כיוונו היטב," אמר אחד ממנהלי החברה, "אבל המטרה זזה." מטרה חצופה שכמותה.
כשקוקה-קולה שינו את הטעם של הקולה אבל הציבור לא שינה את הטעם שלו
.
.
היו ימים, שנת 1985 למי שתוהה, שבהם ביל קוסבי היה מספיק מפורסם בשביל להוביל את הקמפיין של קוקה קולה שהחליטה לשנות את הטעם של המשקה הכל כך מצליח שלה. השאלה הגדולה איננה איך ייתכן שביל קוסבי היה כל כך פופולארי אלא למה לתקן משהו שאיננו שבור. הציבור לא השתכנע והקולה חזרה לטעמה המוכר והפופולארי חודשיים לאחר השקת המשקה החדש. רוצים לדעת עוד? יש פה סרטון בשבילכם.
בשיקגו מגלים שבייסבול, דיסקו וסמים לא הולכים טוב ביחד
בשנת 1979, קבוצת בייסבול מקצוענית משיקאגו רצתה למשוך אוהדים לצמד משחקים נגד הקבוצה מדטרויט. הרעיון המבריק שהם הגו: "החרבת הדיסקו" – כל מי שיבוא עם תקליט דיסקו שיושמד בהפסקה בין המשחקים יקבל כרטיס בכמעט חינם. למשחק הגיע הרבה יותר קהל מהצפוי, מהסוג הלא כל כך צפוי, עם המון אלכוהול, המון סמים (היה מי שהעיד שבאוויר היה ענן של עשן מריחואנה) והמון מצב רוח מטורף. טקס השמדת התקליטים הפך לאורגיה של השתוללות על המגרש, המשטרה נאלצה להתערב עם פרשים והמשחק השני בוטל. מבחינה שיווקית המבצע הצליח: כמות הצופים במשחק הייתה השנייה בגודלה בהיסטוריה של הקבוצה.
.
.
לחלק כסף בחינם? תזעיקו את משטרת המהומות
בשנת 2009 לחברת אינטרנט בצרפת היה רעיון מבריק לקמפיין שיווקי: היא פרסמה שהיא תחלק כסף בחינם. למרבה ההפתעה, כמה אלפי פריזאים הגיעו למקום החלוקה המיועד. המשטרה והמארגנים נבהלו והחליטו לבטל את החלוקה – אף אחד לא חשב שכל כך הרבה אנשים יבואו רק כי מחלקים כסף בחינם. הביטול גרם לפריצת מהומות ברחובות שמסביב למגדל אייפל. ככה זה נראה בצרפתית:
.
.
כמו שסבתא שלי תמיד אמרה: כסף בחינם עולה ביוקר.
***
מוגש בחסות אביב יועצים – חברת אביב יועצים מתמחה ביעוץ שיווקי, יעוץ ארגוני וקידום אתרים אורגני.